Moderaterna har sedan i april drivit på för att även Sverige ska inrätta en statlig resegarantifond, likt den modell som sedan tidigare finns i Danmark. Idag – efter många påstötningar och nära 7 månader senare – har regeringen fortfarande inte vaknat!
Ägarna till researrangören Solresor meddelade i förra veckan att de gått i konkurs. Eftersom ägarna till bolaget är danska får resenärerna lyckligtvis pengarna tillbaka från Danmarks resegarantifond, men någon motsvarande fond finns fortfarande inte i Sverige. Därmed riskerar hundratusentals resenärer att förlora hela sin reskassa.
Många av de hundratusentals svenska resenärer, som fått sin resa inställd på grund av covid-19, väntar fortfarande på att få nära 700 miljoner kronor återbetalt. Många av dem hade länge sparat pengar för att kunna ta med familjen på en drömresa. Nu riskerar de att förlora hela reskassan, på grund av en lucka i lagstiftningen.
Idag finns lagstiftning som ska skydda resenärer som bokar paketresor, det vill säga en resa som består av minst två olika tjänster, exempelvis flyg och boende. Om en resa ställs in, till exempel för att UD avråder från resan, så har resenären rätt att få pengarna tillbaka inom två veckor. Detsamma gäller om bolaget går i konkurs. Då finns det en statlig garanti som ersätter dig som resenär. Men det finns en lucka i lagstiftningen: om resan ställs in och företaget går i konkurs, innan du fått din ersättning tillbaka, så riskerar du som resenär att gå miste om hela reskassan.
När covid-19 lamslog världen – och Sverige – fick hela resebranschen i praktiken näringsförbud.
De som hade bokat resor hade rätt att få sina pengar tillbaka inom två veckor, vilket skapade ett stort tryck på resebolagen. Många bolag fick ekonomiska problem, eftersom de skulle betala tillbaka pengarna till resenärerna, samtidigt som den återbetalning researrangörerna i sin tur väntade på från flygbolag och hotellkedjor dröjde eller kanske rentav uteblev.
Många resebolag erbjöd då resenärerna ersättning för inställda resor i form av presentkort eller vouchers, istället för kontanter. På så vis löste bolagen tillfälligt likviditetsproblemet, men det försätter resenärerna i en svår situation. Om bolaget sedan trots allt går i konkurs så kommer resenären inte heller då att kunna få några pengar tillbaka.
Redan i april föreslog vi moderater att regeringen skulle titta på att införa resegarantifond, enligt inspiration från Danmark och förslag från researrangörernas branschorganisation. Tanken är att den på sikt ska vara självfinansierad, eftersom några kronor i avgift skulle läggas på varje framtida biljett. På så vis skulle även resenärer som köpt resor från en svensk researrangör få pengarna tillbaka om bolaget går i konkurs.
Tyvärr röstade regeringen och samarbetspartierna nej till förslaget, och det fick därför inte majoritet i riksdagen. Sedan dess har tiden gått, men regeringen har fortfarande inte agerat för att lösa situationen. För någon vecka sedan kallade vi återigen ansvarig minister Lena Micko (S) till riksdagen för att höra hur regeringen arbetar med frågan. Svaret? Den är fortfarande under beredning. Istället hänvisar regeringen till att det finns information på nätet som förklarar för resenärerna vad som gäller.
Nu måste regeringen agera. Hundratusentals svenskar väntar fortfarande på att få sina pengar tillbaka för inställda resor och en hel resebransch riskerar att gå i konkurs, med tusentals förlorade arbetstillfällen som följd. Måste fler researrangörer gå i konkurs för att regeringen ska förstå allvaret?