I veckan hade Sundbybergs nyinstiftade integrationsutskott sitt första temamöte, denna gång inom skola och förskola med flera intressanta samtal och föredrag. Av Sundbybergs ca 4000 elever på grundskolan har 1348 ett annat modersmål än svenska. Det är var tredje barn!
Sundbybergs förskolor tog i höstas emot 29 nyanlända barn, men mörkertalet är stort – förvaltningen uppskattar det till 220-280 barn/år som inte kommer till förskolan. 111 nyanlända elever började i Sundbybergs skolor i höstas och 71 elever på språkintroduktionsprogram på Löfströms gymnasium. I Sundbyberg är vi stolta över vårt mottagande, men behöver samtidigt utveckla nya metoder för att bättre och snabbare integrera fler.
Några perspektiv:
- Rissnekyrkan driver en öppen förskola i Rissne med drygt 4000 besök per termin, där de på fredagarna har svenskundervisning för föräldrar som annars kanske inte skulle komma i kontakt med SFI. De uppskattar att 400 familjer per år besöker deras verksamhet. Pastor Magnus Kronberg och förskolepedagog Ann Edvinsson berättade passionerat om församlingens viktiga arbete, som är ett komplement till den befintliga SFI-undervisningen.
- Stina Myringer Karlsson från Kunskapsskolan berättade om hur de som friskola vill bidra och vill ha möjlighet att göra undantag från kö-reglerna för att ta emot fler nyanlända elever också i sina 28 grundskolor och 7 gymnasier.
- Specialutbildningen i SFI för nyanlända lärare, SFX för pedagoger, fyller flera funktioner. Viktigast är givetvis att den kortar vägen till jobb, men det löser även kompetensförsörjningen i skolan som skriker efter fler lärare.
- Slutligen fick utskottet information om ett utökat barnhälsovårdsprogram i samverkan mellan Stockholms läns landsting och Rinkeby-Kista socialtjänst. Projektet går ut på att alla familjer erbjuds flera hembesök under en längre tid, för att på så sätt få mer tid att informera om allt från barnsäkerhet till tandborstning, och det har visat goda resultat som skulle kunna inspirera oss i Sundbyberg!
Informativt och lärorikt möte som väckte en hel del tankar om vad vi kan utveckla.